Andningens dag

Andningens dag 3 februari

2012 instiftades Andningens dag av tidningen Hälsa som uppmärksammas den 3:e februari varje år. Andningens dag syftar till att sprida kunskap om andningens betydelse för vår hälsa.

2016 är du välkommen till En helkväll med andningen

Andning för balans, uttryck och kraft på femårsjubileumet för andningens dag i Stockholm.

Medverkar gör komikern Peter Wahlbeck, som även är moderator för kvällen, röstpedagog Marit Eneström, andningspedagog Bo Wahlström, läkare och jujutsutränare Ingemar Sköld och sjukgymnast Lisa Danåsen Wikström. De är alla experter inom sina områden och som de delar med sig av. Andningens dag Flyer2016

Läs mer på www.andningensdag.nu

Några korta youtubefilmer med intervjuer och klipp med föreläsarna från 2016 kan du se här!

2015 En helkväll med andningen.
Andas för glädje, livskraft och lugn
är temat när andningens dag firas för fjärde året i rad i Stockholm. AndningensDagFlyer

På programmet står bland andra poeten Bob Hansson, Heidi Andersen mindfulnesscoach,  Anders Olsson grundare av metoden medveten andning, massageterapeuten Åsa Jalloh och Jana Särman qi gong instruktör och akupunktör. Det bjuds på övningar, intressanta utställare, mingel, fika med mera. Moderator är Gunnar Michanek  från Mindfulnessgruppen

Hälsofrämajndet i Stockholm arrangerar tillsammans med Mindfulnessgruppen och Studieförbundet Vuxenskolan.

Hela Sverige Andas

Våra andningsvanor får sällan någon större uppmärksamhet, trots att vi andas upp till 25 000 andetag per dag och bara överlever några minuter utan luft. Andningens dag innebär att vi har ett litet större fokus än normalt på hur vi andas och syftar till att öka medvetenheten om vår andning.

Klockan 12.00 den 3 februari vill vi uppmana dig till att under tre minuter stanna upp och fokusera på din andning.

Tre minuters fokus på andningen 1.Bli medveten om din andning och följ andetagen in och ut. 2.Stäng munnen och andas endast in och ut genom näsan. 3.Fokusera på utandningen och andas ut långsamt. 4.Försök göra utandningen längre än inandningen. 5.Andas djupt (inte stort), rytmiskt och långsamt.

En djup, långsam och rytmisk andning ger tre viktiga effekter: •Kommer ned i varv. Syresättningen av din hjärna ökar. En hjärna med syrebrist är en stressad hjärna. Vi befinner oss då i kamp/flykt och är mer inriktade på hot och överlevnad. När hjärnan får mer syre minskar hjärnstressen vilket leder till mer samförstånd och lösningar. •Lugnar upprörda känslor. Diafragmans rörelse i mellangärdet stillar upprörda känslor. •Ger ett annat perspektiv. Fokus på andningen ger ett annat perspektiv, det blir lättare att få ett helhetsperspektiv över det som sker och vi har lättar att ta oss från exempelvis upprördhet till inre lugn. ”Det här kommer vi att skratta åt om 10 år. Du har rätt, och då kan vi likaväl skratta åt det redan nu.”

2014 Hälsofrämjandet arrangede i samarbete med många organisationer stora andningskonferenser om andningens betydelse för hälsa söndagen den 2 februari runt om i landet. Dagen efter, måndag 3 februari är det Andningens Dag vilket vi firade genom att uppmuntra människor att delta i andningsövningar några minuter kl 12 den 3 februari, oavsett var man är i landet, med budskapet #Hela Sverige Andas.

Det var en Andnings-manifestation på Sergels Torg 3 februari 2014. Gruppen Insight (Eva Gelser och Mats Gaffa Karlsson) uppträdde med sång och musik. Klockan 12.00 gjorde vi tillsammans några korta andningsövningar under ledning av Sara Emilionie.

Vår förhoppning är att alla som vill delta antingen gör andningsövningar på egen hand eller gör en andningsövning enligt instruktionen ovan eller med hjälp av instruktionsfilmen i länken, här nedan. Sprid gärna budskapen på sociala medier, med #helasverigeandas och #andningensdag, för att uppmuntra så många som möjligt att delta och uppmärksamma andningens betydelse för hälsa.

Så här blev det!

Det genomfördes fantastiska konferenser på sex orter runt om i landet och totalt deltog 850 personer på konferenserna.

För dig som vill fylla på med kunskap och inspiration kring andning så finns det nu filmer från våra fantastiska föreläsare som medverkade på konferensen i Stockholm. Andningsfonden lät filma konferensen och nu finns filmerna tillgängliga på youtube:
Vi önskar er mycket nöje och sprid gärna dessa filmer vidare!
Enskilda filmer med respektive föreläsare:
·         Göran Boll – http://youtu.be/mdjm-xSPptE
·         Anna Frisk – http://youtu.be/WeM2u84VoMY
·         Fahri Saatcioglu – http://youtu.be/blrGYB1DDFE
·         Eva Seilitz – http://youtu.be/5rpVTqfE-BI
·         John Flutter – http://youtu.be/BYRgfHRRP4A
·         Sara Emilionie – http://youtu.be/Ibe0m1oIucM
·         Anders Olsson – http://youtu.be/zTYw1ctsOdA
·         Marie Slotte – http://youtu.be/iT6OkHiczr8
·         Gunnar Michanek – http://youtu.be/yl4ABlXeUyo

2013 var Hälsofrämjandet med och anordnade evenemang på flera platser i landet. I Stockholm hölls en fullsatt heldagskonferens på Sofiahemmet, i Göteborg arrangerades en halvdagskonferens och i Gävle gavs en föreläsning i ämnet. en heldag med fokus på vår välgörande andning i Stockholm, samt på två orter till i Sverige. Ett referat från Stockholmskonferensen.

Anders Olsson, andningsinstruktör, Medveten andning, vimeo.com/118010378

Lena Eliasson, instruktör Rosenrörelser, vimeo.com/118010378

Bo von Scheele, fil. dr psykologi, professor i medicinsk teknik, vimeo.com/118055445

Marie Bergman, sångare och kompositör, ”Rösten är din sanna spegel”, vimeo.com/85527948

FacebookTwitterGoogle+LinkedInEmailDela