Tips för att komma igång

Joggare

  • Ha roligt när du rör på dig! Det kan låta som en självklarhet men det är ändå värt att påpeka att det är en god idé att välja något som känns roligt, även om det kanske inte kan vara kul precis hela tiden är det ändå lättare att hålla gång och inte tappa sugen.
  • Välj något som passar personlighet, behov och utgångsläge. Kanske en gruppaktivitet eller en lagsport som ger möjlighet att träffa nya människor eller något med utmaningar, där det är möjligt att avancera til nya nivåer för den som triggas av sådant. För någon kan det räcka långt att börja ta promenader i närmsta park medan någon annan lockas av maskinerna och möjligheterna att bygga muskler på ett gym.
  • Ta det försiktigt. Oavsett vad man väljer är det viktigt att vara lyhörd för sin kropp och tänka på att den ska hålla länge och inte pressa sig och kanske få en skada som kan innebära att det inte går att motionera alls.
  • Motion behöver inte vara ansträngande för att göra nytta, det finns flera långsamma och mjuka rörelseprogram som har stor effekt på kroppen som qi gong, yin yoga och rosenrörelser.
  • Se motion som en paus i vardagen, inte som något som ska pressas in i ett redan späckat schema.
  • Upptäck naturen, varva gärna inomhusaktiviteter med uppfriskande promenader. Varför inte ta en tur i skidspåret eller prova långfärdsskridskor under vinterhalvåret. Det är som sagt en fördel att hitta lusten och variation motverkar slentrian, att motionera ute i naturen har en lugnande effekt på sinnet och är dessutom ofta gratis.
FacebookTwitterGoogle+LinkedInEmailDela