En person som äter en fullvärdig laktovegetarisk kost med fokus på råkost behöver normalt inte äta kosttillskott. Den innehåller rikligt av det man behöver för sina cellefunktioner och skapar en tarmflora (mikrobiota) som gör att näringsämnena också tas upp lättare och skyddar mot att oönskade ämnen läcket in i kroppen.

Men personer som äter mycket industriproducerad färdiglagad mat och begränsad mängd frukt och grönt kan lätt få brister av flera olika vitaminer och mineraler. De vanligaste bristerna vi har är C-vitamin, D-vitamin, magnesium, zink och selen, men en ensidig kost kan ge upphov till brister av andra ämnen också. Vad är svårt att säga, det beror på hur kosten ser ut.

Med en vegansk kost kan man också få brist på vitamin B12. Det och D-vitamin finns dock som extra tillsats i både soja- och havremjölk.

När det gäller D-vitamin så finns relativt höga nivåer i vissa fiskar som abborre, gös och vildfångad lax. Men att vistas utomhus under årets sommarmånader är förmodligen den viktigaste källa för att få sitt årliga behov av D-vitamin tillgodosett. Detta via solens strålar som gör att vi själva kan producera vitaminet och lagra det i kroppen för kommande behov.

Läs mer om D-vitamin här.

Läs mer om C-vitamin och antioxidanter här.