I princip är det inget problem med att äta en vegansk kost och föda fram ett frisk barn. Det gäller dock att veta vad man ska äta då man behöver lite extra av vissa näringsämnen som bland annat järn, kalcium och folsyra. Det finns dock gott om dessa ämnen i det ”gröna bladet”.

Extra protein kan man få via baljväxter och spannmål (fullkorn), och övrig viktig näring från ett stort urval av grönsaker och frukt. För gravida är kruska* ett mycket bra alternativ till frukost eller som lunchmål.

Det som man kan riskera att få för lite av är också vitamin B12 och vitamin D om man inte dricker soja-eller havremjölk eller är för mycket inomhus på sommaren. Eventuellt kan det också vara problem med att få i sig tillräckligt med omega-3-fettsyrorna DHA och EPA då de bara finns i kost från djurriket. Men vegetarisk kost innehåller omega-3-fettsyran ALA som hos många kan omvandlas till DHA och EPA.

Det finns dock en vetenskaplig debatt om alla kan bilda DHA och EPA från ALA. Så om man vill vara på den säkra sidan kan man ta tillskott av DHA och EPA producerade via alger. Det säljs idag av det sveska företaget Simris alg.

*Orginalreceptet på kruska i modern tappning för en person. 1. Blötlägg ett mått russin i fyra delar vatten i en kastrull. 2. Låt stå över natten. 3. Koka upp blandningen och ta av kastrullen från spisen. 4. Tillsätt en del Saltå kvarn havrekross. 5. Tillsätt två delar Kungsörnen vetekli och rör om allt väl. 6. Låt stå i 15-20 min och svalna under lock med en handduk kring. Ett mått/del=0,5 dl. Serveras med färsk frukt, eller fruktkompott med någon typ av mjölk.