Seminarium om barns hälsa 4 december

Ett inspirerande seminarium om hur vi arbetar för att främja barn och ungas hälsa genom att främja goda kostvanor, utveckla skolmaten och minska stress med hjälp av lugna rörelser – på nio skolor 2014. Projekten finansieras av Socialstyrelsen. Ett framgångsrikt arbete som gör skillnad! Torsdag 4 december kl 13–16 på ABF, Sveavägen 41, Katasalen Vi(…)

Läs mer

Avslappningsrörelser – precis rätt i tiden

Hälsofrämjandet arbetar för framtiden! Wow, vi ligger verkligen rätt i tiden med projekt Avslappningsrörelser i skolan samt projekt Skolmatslyftet och sockerfria skolor! Hjärnkoll på skolan av Martin Ingvar och Gunilla Eldh presenteras de fyra största hoten mot våra ungas utveckling och inlärning; stress, sömn och stillasittande samt hög sockerkonsumtion. Avslappningsrörelserna motverkar såväl stress som stillasittande,(…)

Läs mer

Läkare för framtiden

Läkare för framtiden

Vi samarbetar med Läkare för framtiden Läkare för framtiden är en nybildad förening i Sverige, 2013.  De har en amerikansk läkarförening som modell som har ca 150 000 medlemmar varav 11 000 är läkare. De vill främja hälsa genom växtbaserad kost och aktuell forskning på området. För att illustrera en optimal kost för hälsa använder(…)

Läs mer

Mer att läsa

Matnyttigt

Gröna smoothies

Gröna smoothies fyller din kropp med bra näring och gör att du får i dig mycket frukt och grönt, på ett enkelt och gott sätt. Pröva dig fram vad du tycker om, ta vad du har i kylen. Här är några förslag på recept som du kan utgå från. Lycka till! Grön banansmoothie Denna gröna(…)

Läs mer

Linas bästa Citronhummus

Hummus är gott som pålägg, som dippsås till grönsaker och till buffémat. Här är Lina Lanestrands favoritvariant med smak av citron och persilja. 240 g kikärtor (från 1 burk eller hemkokta) 1 citron 1/2 dl olivolja 1 dl persiljeblad havssalt Tvätta citronen och finriv det gula citronskalet (OBS! se till att bara finriva det gula(…)

Läs mer

Hälsosamt

Vila i utandning – en övning i nuet

Sätt dig eller lägg dig skönt. Låt kroppen riktigt ta emot stödet från underlaget. Lägg märke till din andning en stund, utan att värdera eller ändra något. Följ din utandning och släpp taget om den gamla luften och låt den gå ut av sig själv. Du bara ger efter i varje utandning. Lägg märke till(…)

Läs mer

Avspänning i fyra punkter

Denna avspänningsövning är lätt att lära in och kan användas vid väldigt många olika tillfällen. Några minuter på bussen eller vid köksbordet räcker för att ge kropp och själ en välbehövlig återhämtningspaus. Moment 1: Sitt skönt med båda fötterna i golvet. Justera din hållning så att du sitter bra. Vila händerna mot låren. Blunda lätt(…)

Läs mer

Förbundsstyrelsen

Naturlig egenvård och friluftsliv

Naturlig egenvård och friluftsliv

Riksförbundet Hälsofrämjandets (RHF) verksamhetsidé är: Naturlig egenvård och friluftsliv med naturens skafferi och mer växtbaserad föda. Riksförbundet Hälsofrämjandet är en organisation vars ändamål är att verka för en grönare livsstil, enligt mottot: ”Friluftsliv i naturens skafferi och mer växtbaserad föda på tallriken” som en väg till bättre hälsa och livskvalitet. I vår stressade tillvaro är(…)

Läs mer

Se filmer från andningskonferensen på KI!

Hälsofrämjandet var en av huvudarrangörerna till de andningskonferenser som genomfördes på sex orter i landet den  2:a februari i år i samband med Andningens dag (3/2). De andra huvudarrangörerna var tidningen Hälsa och Andningsfonden. Andningsfonden var också en av huvudsponsorerna. Det genomfördes fantastiska konferenser runt om i landet och totalt deltog 850 personer på konferenserna. För(…)

Läs mer